Marganilisatie van oorlogen

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

This board is now obsolete and has been put in read-only mode. Please follow this link to reach the new forum and register a new account.

• Marganilisatie van oorlogen

Ik vind het erg storend dat er in dit spel wordt gedaan alsof oorlog een leuke en sportieve gebeurtenis zijn. Er gaan in allerlei landen zoals Syrië, Jemen, de gazastrook en andere landen in het midden oosten allerlei mensen/onschuldige burgers dood. En dna vervolgens is hier men sportieve oorlogen aan het aanmoedigen. Ik vind dit echt schandalig dat zoiets ergs als een oorlog op deze manier wordt gemarginaliseerd naar iets wat super tof is en totaal niet erg. Ik vind dat hier wat aan gedaan moet worden en dat iedereen die oorlogen marginaliseerd aangesproken moet worden! :spart:
  • Even puur echt vanuit mij als speler: Ik snap je punt en vind het idee / je streven mooi. Het is zeker erg wat er in de wereld gebeurd, dat willen we niet, dat is iets waar in Nederland gelukkig in het onderwijs veel aandacht voor is. Zodat wij de jongere generatie leren wat niet meer mag gebeuren.

Echter zit er wel een groot verschil tussen de manier waarop je iets zegt / typt en wat je ermee bedoelt. Dit is echt gericht op in game, daarbij zit er totaal geen referentie naar de buitenwereld. Het is een spelletje waarin plunderen en knokkende allianties erbij horen (ja dat wordt oorlog genoemd). Het woord oorlog heeft meerdere definities, denk ook aan een patatje oorlog. Het verschil daartussen maak je op uit de context. Die is belangrijk en bepalend. Zolang het bericht geen referenties heeft naar iets wat niet kan, het puur is om het in game knokken maak ik me niet zo druk om het woord 'oorlog'.

Maar nogmaals, je idee / streven erachter vind ik nobel. Ik denk niet nodig, maar wel met mooie bedoelingen om stil te staan bij hoe goed wij het hebben en hoe het ook anders is op andere plekken in de wereld.

If you give a man fish you will feed him for a day.
    If you teach a man to fish you will feed him for a lifetime.
  • Ik zal een andere vergelijking geven om mijn punt te illustreren. Je hebt bijvoorbeeld dat er in Nederland sinterklaas wordt gevierd met zwarte pieten. Voor sommigen Nederlanders is dit een feest wat we vanuit traditie doen waar niks mis mee, maar voor andere Nederlanders met een andere achtergrond is dit een teken van oppressie/minderwaardigheid van een heel ras. Het gaat dus echt om de nuance. Er kan vanuit verschillende perspectieven naar een fenomeen gekeken worden en hetzelfde fenomeen kan dus voor verschillende mensen verschillende betekenis hebben.

Zo kan bijvoorbeeld een vriendschappelijk oorlog voor bepaalde ikariam spelers erg leuk zijn, maar voor spelers die echt een oorlog hebben meegemaakt of zijn gevlucht naar Nederland kan het erg aanstootgevend zijn dat er zo lacherig over oorlogen gedaan wordt. Het gaat me er dus om dat je echt vanuit het perspectief moet kijken van mensen die in een oorlog hebben gezeten en dan hoe dit gebeuren van vriendschappelijke oorlogen kan overkomen.

.
  • Ik snap dat het woord 'oorlog' erg aanstootgevend kan zijn jegens mensen die van een levensechte oorlog gevlucht zijn, maar dat is totaal niet relevant aan een computerspelletje.

Trouwens, als het woord oorlog zo aanstotend is voor je, moet je in de eerste plaats geen spelletje beginnen spelen dat draait om economie, oorlog, regeringsvormen etc.

Ga dan lekker Tetris spelen ofzo maar verdwijn met je idiote vergelijkingen.

Ikariam is een spel en het onderscheid kunnen maken tussen een spel en de realiteit is normaal voor elk denkend wezen geen enkel probleem.
    DND
    :GM: RIP -Albert- :GM:

Made by: Ramosfan
  • Beste Swiftor,

Ik vind het jammer dat je zo geagiteerd reageert op mijn reactie, ik heb op een rustige en normale manier mijn standpunt proberen uit te leggen en ik heb het idee dat mijn boodschap nog niet helemaal is overgekomen. Het kan natuurlijk zijn dat je het niet eens bent met mijn standpunt, maar dan hoef je natuurlijk niet op een erg onbeleefde manier te reageren.

Mijn punt is namelijk niet dat iets mis is met oorlogen in dit spel, maar de manier waarop er op oorlogen gereageerd wordt. Ik heb namelijk het gevoel dat er in oorlogstopics wordt gedaan alsof oorlogen helemaal top zijn en een vriendschappelijke aangelegenheid zijn, terwijl dit voor mensen die een echte oorlog hebben meegemaakt helemaal niet zo leuk is. Vanuit jouw standpunt gezien is het natuurlijk vervelend als iemand zijn zorgen uit over de manier waarop hier wordt omgegaan met het onderwerp oorlog, maar vanuit het perspectief van iemand die een echte oorlog heeft meegemaakt is dit juist een welkom bericht. Daarbij lijk het me juist wel relevant aan dit spel. Zwarte piet bij sinterklaas is natuurlijk niet bedoeld als symbool van onderdrukking, maar zo kan het voor andere mensen met een andere achtergrond wel overkomen. Zo is dit het zelfde voor mensen die een oorlog hebben meegemaakt, je hebt hier geen echte oorlog natuurlijk, maar zo kan het wel overkomen.

Mijn oproep is dus ook aan iedereen om wat respectvoller voor mensen die zoiets vervelends hebben meegemaakt door wat serieuzer te zijn in oorlogstopics en deze niet aanmoedigen of over konijnen en wortels te beginnen. Oorlogen hoeven natuurlijk niet afgeschaft te worden in dit spel, dat zou ook nergens opslaan. Maar iets meer respect kan er naar mijn mening wel vanaf.

Aan Im_mike heb ik nog een vraag waarom mijn klacht niet thuishoort in de klachten sectie van het forum. Mijn klacht gaat er namelijk over dat ik vind dat er niet respectvol wordt omgegaan met mensen die een echte oorlog hebben meegemaakt in oorlogstopics. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je een klacht zet, in de klachten sectie. Ik krijg nu namelijk het gevoel alsof de bureaucratie op dit forum belangrijker wordt gevonden, dan het nastreven en handhaven van waarden en normen. Zo lijkt het namelijk normaal dat mensen voor niet normaal denkende wezens worden uitgescholden, minderjarigen onbeschaamd van hun geld worden afgetroggeld. Omdat deze wettelijk gezien niet hun geld zouden kunnen uitgeven aan ambrosia als deze verslaafde raken aan elementen die op gokken lijken, terwijl dat gewoon wel kan en ik kan me herrinneren dat er laatst ook een topic was over hoe het er op het forum aan toe ging.
  • henkzor wrote:

Aan Im_mike heb ik nog een vraag waarom mijn klacht niet thuishoort in de klachten sectie van het forum. Mijn klacht gaat er namelijk over dat ik vind dat er niet respectvol wordt omgegaan met mensen die een echte oorlog hebben meegemaakt in oorlogstopics. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je een klacht zet, in de klachten sectie. Ik krijg nu namelijk het gevoel alsof de bureaucratie op dit forum
    belangrijker wordt gevonden, dan het nastreven en handhaven van waarden en normen.
    De klachten & bugs-sectie is bedoeld om speltechnische fouten te melden. Met andere woorden: zaken als bugs en onbeschikbaarheid van de servers. Jouw klacht gaat echter in op de manier waarop een oorlog op het forum wordt besproken. Dat is een geheel andere insteek. Met die redenering had ik je topic in principe ook bij Forum & IRC kunnen plaatsen.
    Gesprekken over oorlogen in het spel zijn normaal voor dit type spel. Als forumteam grijpen we uiteraard in als mensen op een zeer ongepaste manier echte oorlogen ridiculiseren. Dit bekijken we geval per geval. Je kan het misschien oneens zijn met de mate waarop we dit doen, maar dit is dan ook onze verantwoordelijkheid.

Je ergert je naar eigen zeggen aan mijn "bureaucratische" handelen, maar stelt impliciet voor dat er een nieuwe regel moet ingevoerd worden om het "ridiculiseren van oorlogen" te verbieden. Draagt dat net niet bij aan wat jij als bureaucratie omschrijft? ;)

Ik heb je de kans gegeven om je mening te formuleren. Dit voorstel is echter niet iets waarmee we je meteen verder kunnen helpen.
    Om een eindeloze discussie te vermijden sluit ik dit topic.
    Geliefd Gevreesd forumsurveillant.

Coördinator & manusje-van-alles Het Verhaal Achter...
    ForumregelsHet verhaal achter...