Piratenspel

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

This board is now obsolete and has been put in read-only mode. Please follow this link to reach the new forum and register a new account.

• Piratenspel

Ik heb een klacht over het piratenspel. Het piratenspel geeft mij namelijk het gevoel alsof er elementen van gokken in zitten waarbij ook nog met echt geld betaald kan worden. Dit soort spel inhoud lijkt mij ongeschikt voor Ikariam aangezien hier kinderen aan mee kunnen deelnemen.
  • Hallo Henkzor,

Ik begrijp je gevoel niet.. wat bedoel je met elementen van gokken? Graag een gedegen uitleg daarvan. Dan kan ik het bespreken met de CoMa. Als het gaat over echt geld dan is dat volledig afgedekt omdat spelers niet zomaar dingen kunnen kopen, daar moeten ze toestemming van hun ouders voor hebben.

Dit soort dingen moeten echt een grondige weerslag hebben anders kan deze klacht niet behandeld worden. Ik heb het al aangekaart met de Coma maar daarvoor moet er echt meer zijn dan alleen gevoel van iemand.

Game & IRC Administrator Ikariam.nl
  • Interessante visie en boeiend discussiepunt, desalniettemin ben ik het niet met je eens. Nu heb ik zelf nog nooit het piratenspel gespeeld omdat ik het de meest uitgeknepen en waardeloze functie van het spel vind, anyways, dat is niet de hoofdzaak hier!

Wat betreft je zorgen omtrent minderjarigen: binnen ikariam dient iedere minderjarige speler toestemming te hebben van een meerderjarige voogd om ikariam te spelen (staat in de AGV enzo).

Dan meer to the point: ik weet niet precies waar je bij het piratenspel ambrosia aan kan uitgeven, het enige wat ik kon vinden is het omzetten van piratenpunten? Dit doet er misschien ook niet toe.

Mijn mening zit vooral omsloten in de vraag, wat is gokken? Gokken is naar mijn mening (en volgens mij de algemeen gehanteerde begripsomschrijving): geld inzetten op een bepaalde uitkomst om zo een liquide of materialistisch waardevolle winst te behalen.
    Naar mijn mening is dat niet wat binnen ikariam gebeurt. Je betaalt geld voor een ingame valuta om met die valuta de uitkomst te beïnvloeden of ingame winsten te behalen, je zet geen ambrosia in op een bepaalde uitkomst. Die winsten zijn geenszins terug om te zetten naar een geldelijke of materialistisch waardevolle (of lees ingame: ambrosia). Ik heb nog geprobeerd m'n collegegeld te betalen met 1 miljoen hout, maar dat werd niet geaccepteerd.
    Naar mijn mening komt dit dus op hetzelfde neer als 100.000 euro uitgeven voor een audi R8 of 800 voor een smart uit de vorige eeuw en er vervolgens mee gaan racen. Ik denk dat je dan wel weet wie er het meeste voordeel heeft (andere confounders daargelaten). Gokken is pas als je geld gaat inzetten dat de audi gaat winnen.
    Mocht er een ingame ambrosiafunctie zijn die ik over het hoofd gezien heb (100 ambrosia inzetten op wie er gaat winnen met een beloning van 150 ambrosia als je het goed hebt ofzo) dan kan ik er natuurlijk naast zitten.

Leider - Dead Rabbits [D-R]

Rust zacht, Magnus
    - Sine amico non potes bene vivere -

The post was edited 5 times, last by Paull ().

• Met mijn gevoel bedoel ik dat je zeg maar in het piratenspel erg veel ambrosia kan uitgeven door het omzetten van piratenpunten met het idee dat je een grote prijs gaat verdienen. Maar dat hoeft namelijk niet tenzij je de sterkste bent, want dan is het maar een gok of iemand je uiteindelijk wel of niet gaat kapen. Je wordt zeg maar gelokt met grote prijzen, hebt vervolgens de kans om hier veel ambrosia in te stoppen om vervolgens het grote roulette wiel te draaien.

Lysippe wrote:

Als het gaat over echt geld dan is dat volledig afgedekt omdat spelers niet zomaar dingen kunnen kopen, daar moeten ze toestemming van hun ouders voor hebben.
    Ik heb zo het idee dat er in deze moderne tijden genoeg adolescenten van onder de 18 jaar zijn die technologisch handig genoeg zijn om met behulp van hun eigen bankrekening ambrosia te kopen en daarmee hun hele bankrekening zo te spenderen aan ambrosia. Je moet je daarbij bedenken dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat in de hersenen van adolescenten de hersendelen die gaan over emoties en de gevoeligheid voor het krijgen van prijzen (het limbische systeem) zich ontwikkelen voordat de hersendelen ontwikkelen (de prefrontale cortex) die hier een rem op kunnen zetten zoals bij volwassen mensen. Het gevolg hiervan is dat adolescenten erg impulsief kunnen zijn en onder de druk van grote prijzen en aanlokkelijke aanbiedingen zo de grens kunnen overschieten ondanks dat ze ooit toestemming hebben gehad van ouders om een spel te spelen. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat alle adolescenten ook echt daadwerkelijk toestemming zouden vragen voordat ze zich registreren voor een spel. Je zou dan kunnen zeggen dat het zo juridisch in orde is omdat er is ingestemd met de algemene voorwaardes, maar voor mijn gevoel wordt er dan alsnog misbruik gemaakt van een groep die gevoelig kan zijn voor dit soort spel inhoud.
  • Dat “het puberende brein” anders werkt dan een volwassen brein is inderdaad een feit.
    Je primaire klacht was je gevoel over een gokelement binnen het spel. Paull heeft hier een aardige uiteenzetting over gegeven en ik heb je gevraagd om meer dan gevoel alleen aan te dragen in je klacht.

De theorie over de werking van een adolescenten brein is interessant maar zegt niets over het gok element dat er volgens jou binnen het spel zou zijn.
    Dat er een mogelijkheid is dat jongeren onder 18 jaar via hun eigen rekening geld uitgeven (dus aankopen binnen Ikariam) is zeker niet ondenkbaar.
    De wet zegt hier het volgende over:
    Minderjarige kinderen kunnen geen contracten sluiten zonder toestemming van de ouders. Dat zou betekenen dat minderjarige kinderen zelfstandig niets kunnen kopen. Verkopers mogen er daarom vanuit gaan dat kinderen toestemming van hun ouders hebben als zij iets kopen. Deze aankoop moet dan wel voor hun leeftijd gebruikelijk zijn. Ontstaat hierdoor een schuld? Dan bent u financieel verantwoordelijk, tenzij u vooraf of direct bij de aankoop heeft aangegeven dat uw kind geen toestemming heeft. De verkoper moet dit accepteren.

Je geeft aan dat je het gevoel hebt dat er misbruik gemaakt wordt van een groep die gevoelig kan zijn voor winnen.

Ik wil je nogmaals vragen om een concrete (objectief en feitelijk) klacht te formuleren mbt het gokelement in het piratenspel. Zo’n klacht kan ik voor je doorzetten.

Game & IRC Administrator Ikariam.nl
  • Zoals Paull aangaf is het piratenspel niet officieel/juridisch gezien gokken, maar ik vind het er wel op lijken. En het probleem hiermee is dus dat adolescenten worden uitgelokt met grote prijzen en veel reclames voor een spel wat op gokken lijkt, maar het niet precies is. Je kan natuurlijk zeggen dat juridisch gezien adolescenten ambrosia niet kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders, maar dat kan dus eigenlijk gewoon wel.
    Is het gokken? Nee, maar het lijkt er wel op.
    Is het juridisch in orde? ja

Maar dat het juridisch in orde is dan vind ik het nog steeds niet ethisch is en dat er nog steeds (mis)bruik wordt gemaakt van een groep die extra gevoelig is voor grote prijzen en daarbij impulsief is.

Mijn klacht is dus concreet dat er met game content die op gokken lijkt (maar het niet precies is) en grote prijzen misbruik wordt gemaakt van een gevoelige groep spelers. En deze ombeschaamd worden uitgemelkt.

p.s waarom ik het op gokken vind lijken, dat heb ik al in mijn vorige post uitgelegd.

The post was edited 1 time, last by henkzor ().