Seizoenen

• Idee

This site uses cookies. By continuing to browse this site, you are agreeing to our Cookie Policy.

• Voorwoord
      Voordat ik begin met dit berichtje wil ik kort aankaarten dat ik zelden wat post. Verder is alles hieronder gebaseerd op mijn eigen spelervaring over de afgelopen jaren. Ik heb mezelf nergens in verdiept dus kan zijn dat alles hieronder onhaalbaar is of al een keer is aangedragen (en dat ik de regels overtreed… oeps!). Bij deze alvast mijn excuses…

Doel
      Met het concept/idee hieronder wil ik proberen de volgende dingen te realiseren:
      - Interactie met medespelers aanmoedigen;
      - Spelers een intentie geven geregeld terug te komen;
      - Beginnende spelers het gevoel geven mee te kunnen komen.

Aanleiding/probleemstelling
      Als ik naar mezelf kijk valt of staat dit spelletje met de interactie van de spelers om me heen. Zonder de gezellige praatjes, leuke gevechten en onderlinge concurrentie was ik allang gestopt. Tenslotte ben je op een gegeven moment klaar met bouwen en moet je zelf nieuwe uitdagingen zoeken. Het probleem is echter dat je vaak afhankelijk van je medespelers bent om een server levend te houden. Lang verhaal kort ik denk dat de uitgever/ontwikkelaar meer kan doen om deze interactie te stimuleren.

Het idee (eindelijk!)
      Zou het een mogelijk zijn om Seizoenen te introduceren in Ikariam? Veel lezers zullen dit concept inmiddels al in andere spellen gezien hebben maar voor de volledigheid hieronder een korte uitleg.

Eens in de zoveel tijd (pak weg 20 weken) introduceert de ontwikkelaar een seizoen. Elk seizoen kan je een bepaald level (=niveau) halen en verschillende beloningen. Deze beloningen kunnen van alles zijn (grondstoffen, troepenpakketten, ambro of visuele troep). Je kan je niveau omhoog halen door speciale uitdagingen te doen en deze moeten geregeld interactie met je medespelers stimuleren. Verder zal je niveau dat betreffende seizoen worden weergegeven bij je spelersinformatie zodat beginnende spelers niet overal minder puntjes hebben en dus hun activiteit kunnen tonen. Verder kan je per seizoen score's zoals aanvalspunten resetten en de spelers die een bepaald seizoen bovenaan stonden een speciale badge/titel cadeau doen.

(enkele voorbeelden van uitdagingen en niveaus + beloningen)
      #DoelstellingTypeBeloning
      1Voer een succesvolle plunder uit.Dagelijkse uitdaging10 exp.
      2Koop 10.000 goederenDagelijkse uitdaging10 exp.
      3Voer een succesvolle plunder met een partner uitWekelijkse uitdaging30 exp.
      4Verkrijg 40.000 aanvalspuntenWekelijkse uitdaging50 exp.

Niv.Vereist aantal puntenBeloning
      5200Titel: "Vlaflip"
      10600Houtpakket
      12800Troepenpakket
      202000Badge: "Rijstwafel"

Indien dit systeem blijkt te werken kan je het zelfs doortrekken en allianties betrekken in het geheel. Per seizoen kan je dan uitdagingen doen om het niveau van je alliantie omhoog te halen. Belangrijk detail hierbij is wel dat je iets moet verzinnen om de balans te bewaren tussen de grote en kleinere groepen. Denk aan een maximaal aantal uitdagingen en/of punten die je per week kan halen.

#DoelstellingTypeBeloning alliantieBeloning speler
      1Plunder 250.000 grondstoffenWekelijks500 expTroepenpakket
      2Doneer 500.000 grondstoffenWekelijks500 expgoederenpakket
      3Verdedig succesvol een aanval op een alliantiegenootDagelijks200 expGoudpakket
      4Verkrijg gezamenlijk een generaalscore van 1.000.000Per seizoen5000 expTitel: "Uitslover"
      5Verkrijg gezamenlijk een totaal van 3.000.000 aanvalspuntenPer seizoen5000 expTitel: "Boefje"

NiveauVereist aantal puntenBeloning
      11.000Speciale badge
      25.000Roze hoplieten
      310.000Titel
      420.000Roze zwaardjes
      535.000Titel + Badge

Verdienmodel
      Natuurlijk snap ik dat er geld verdient moet worden en in dit geval kan de uitgever besluiten om ervaringspunten (exp) te verkopen in ruil voor ambrosia. Hierdoor zal er tweemaal per seizoen geld verdient worden omdat je altijd spelers hebt die meteen alles willen hebben en spelers die op het einde net wat puntjes tekort komen. Belangrijk is wel dat je een gezonde balans moet vinden t.o.v. het aantal taken dat je moet uitvoeren om het maximale niveau te behalen. Zodra spelers het idee krijgen te moeten betalen om mee te komen roep je enkel weerstand op. :minigun:

Dankwoordje
      Diep respect voor iedereen die het helemaal tot hier gered heeft en dit slecht geschreven stuk nog steeds niet weg heeft geklikt! Nogmaals alles hierboven is puur gebaseerd op mijn eigen mijn eigen spelervaring. De verzonnen uitdagingen etc. zijn ook zomaar neergezet in de hoop verwarring te voorkomen. Rest mij enkel nog je te bedanken voor je tijd. ^^

Growing up they told me life's not fair,
      Old enough to understand but young enough to not care.
      <> Zeta: C-R <> Kappa: -E- <>